Fredrik får være med på å digitalisere NAV

Fredrik får være med på å digitalisere NAV

Tilgang til riktig og oppdatert informasjon til enhver tid er det viktigste verktøyet for bedre og mer effektiv saksbehandling i NAV. Fredrik Gjertsen får være med på digitaliseringsreisen, som oppleves litt som nasjonsbygging.



NAV har gått fra å være en offentlig etat til å bli et nasjonalt teknologilokomotiv. Der man kan snakke om at Gerhardsen-generasjonen bygde nasjonen med hakke og spade, bruker NAV i dag åpen kildekode og det siste innen IT-teknologi for å bringe oss inn i framtiden.

Registrene NAV støtter seg på er grunnmuren vi trenger dersom intelligente tjenester skal avlaste saksbehandlere med rutinearbeid. Da får saksbehandlerne i NAV bedre tid til den menneskelige delen av sin jobb. I tillegg blir presisjonen på tjenestene bedre.
Image

Spennende teknologi

Fredrik Gjertsen har flere år på nakken i TECHPROS, og har ikke angret et sekund på valget av teknologiselskap. Gode kollegaer, et spennende fagfellesskap, og utfordrende oppdrag er viktige drivkrefte. Han blir raskt engasjert når han snakker om hva som gjør NAV spennende.

— Dette gjelder i alle sektorer, tror Kristian.
— Som at kommuneansatte skal slippe å etterprøve hvordan folk bruker tildelte midlere eller at skatt rapporteres riktig. Det er ikke noe vi ønsker å bruke tiden på, men det er noe vi gjør, sier han.
— Han ser på all kontrollfunksjonalitet som gjøres i dag, er en slags historieinnhenting, og noe som kan foregå av seg selv i bakgrunnen.
— Jeg jobber ut fra det perspektivet, og som CTO er det viktig for meg å sørge for at selskapet har en strategi som tar oss dit, sier han.
— NAV har fulgt med i timen. Vi bruker det siste innen åpen kildekode, og moderne utviklingsmetoder som DevOps, sier han.
— På NAV gis utviklerne stort ansvar. Med DevOps har vi selv ansvar for å teste, og når vi føler oss trygge på at det er bra, går det i produksjon med utvikleren som ansvarlig.
— Systemene utvikles fortere og i mindre skritt av gangen. Vi ser resultatet av det vi gjør med en gang, samtidig som konsekvensene av eventuelle feil blir mye mindre, sier han.

Nasjonale oppgaver

Prosjektet Fredrik jobber med handler om å synkronisere NAV sine folkeregisterdata med skatteetaten. Tidligere skjedde dette en gang i døgnet, men nå jobbes det med en ny løsning som oppdaterer hendelser fortløpende.

— Livet er en strøm av hendelser. Det starter med at vi blir født, så flytter vi, endrer sivilstatus, føder barn og så videre. Tidligere måtte en vente over natta i saksgangen for å se resultatet av en endring, noe som førte til unødvendig heft hvis man skulle gjøre flere ting, eller noe var lagt inn feil.
— Med hjelp av meldingskøen Kafka Topic og bruk av mikrotjenester blir nå alt online, sier Fredrik.
— Siden applikasjonene er så små er det også lett å legge til nye features og muligheter. Vi kan se resultatet av hva vi gjør med en gang, og oppgavene er nasjonale. Dette er rett og slett kjempespennende, sier han.


Godt miljø

Moderne teknologi og utfordrende oppgaver er vel og bra, men Fredrik kommer ikke utenom det gode miljøet når han tenker på TECHPROS.

Jobben på NAV føles litt som nasjonsbygging for Fredrik, men følelsen av å høre til i TECHPROS er også viktig for ham.

— Vi har et sett med verdier som ligger i bunn for det vi gjør. Det er viktig for meg, og danner grunnlaget for et veldig godt arbeidsmiljø, sier han.